بازارها گسترده از قبل شده اند، تنوع کالاها بسیار شده، تعداد رقبا افزایش یافته و توقع و سطح سلیقه و درخواست های مشتریان بیشرتر از سال های قبل است. تمامی موارد فوق به ما این نکته را یادآوری می کند تا برای حضور در بازارهای جدید یا مدیریت بازاری که در اختیار داریم به تحقیق و کاوش بپردازیم. این نکته ای است که کارشناسان گروه 24 همواره بر آن تاکید داشته اند.

تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) و تحقیقات بازار (Market Research) اصطلاحاتی هستند که در حوزه بازاریابی استفاده می‌شوند و به طور کلی به دو مفهوم متفاوت اشاره می‌کنند. این دو مفهوم در بعضی موارد به طور مترادف استفاده می‌شوند، اما در برخی موارد نیز تفاوت‌هایی دارند.

تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) بیشتر به فرایندی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها و سازمان‌ها در آن اطلاعات و داده‌های مرتبط با بازار، مشتریان، رقبا، و عوامل دیگر را جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر می‌کنند. هدف اصلی تحقیقات بازاریابی، بهبود فرایندهای بازاریابی و اتخاذ تصمیمات بهتر و مؤثرتر است. تحقیقات بازاریابی به مدیران و تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا بتوانند بهترین استراتژی‌های بازاریابی را تدوین کنند، مشتریان را به طور صحیح شناسایی کنند، و نیازها و ترجیحات آن‌ها را برآورده سازند.

تحقیقات بازار (Market Research) عبارت است از جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها در مورد بازار و عوامل محیطی مرتبط با آن. این تحقیقات بیشتر به فرایند جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در مورد بازار، جمعیت، رقبا، روند بازار، و عوامل دیگر می‌پردازد. هدف اصلی تحقیقات بازار، درک بهتر بازار و شرایط آن است. این نوع تحقیقات در مورد روند بازار، اندازه‌گیری اندازه بازار، تجزیه و تحلیل رقبا، تحلیل مشتریان، و شناسایی فرصت‌های بازار استفاده می‌شود.

به طور خلاصه، تحقیقات بازاریابی بیشتر تمرکز خود را بر بهبود استراتژی‌ها و فرایندهای بازاریابی می‌گذارد، در حالی که تحقیقات بازار بیشتر به فهم و تحلیل بازار و شرایط آن می‌پردازد. با این حال در عمل، ممکن است این دو اصطلاح به طور مترادف استفاده شوند و تفاوت واضحی بین آن‌ها مشخص نباشد.

در DNA Club که از اردیبهشت ماه 1404 و کمی زود تر از در مجموعه ما راه اندازی می شود، کلیه کارفرمایان کسب و کارهای کوچک و متوسط می تواند با تکمیل فرم های RFP و برگزاری جلسه ای آنلاین، برنامه تحقیقات بازار خود را محک زده و از تکینک ها و ابزارهای جدید تحقیقات بازار و داده های موجود در مجموعه 24 برای کسب و کار خود بهره ببرند.